המטבע המקומי בקפריסין הצפונית

» המטבע המקומי בקפריסין הצפונית

במאמר זה נרחיב אודות המטבע המקומי בקפריסין הצפונית. איפה ניתן להמירו? האם ניתן להשתמש בכרטיס אשראי באי? וטיפים חשובים נוספים.

לירה טורקית

בניגוד לחלקו הדרומי של האי, בו נעשה השימוש במטבע היורו, בצדו הצפוני של האי המצב שונה ובו עדיין נעשה השימוש בלירה הטורקית. 

בהערכה גסה שקל אחד ישראלי שווה כיום ל-1.6 של לירה טורקית. הלירה הטורקית מגיעה בשטרות של 5, 10, 20, 50, 100 ו-200 ובמטבעות הנקראות kurus – אגורות של 1, 5, 10, 25 ו-50. קיים כמובן מטבע אחד של  לירה טורקית.

מעבר ללירה הטורקית, ישנה אף אפשרות לעשות שימוש בדולר, פאונד או יורו – בעיקר באזורים העירוניים. אי לכך יש לשים לב איזה סימון מופיע על גבי המוצרים בחנויות השונות וזאת בכדי שלא תתבלבלו ותשלמו יותר על מה שרכשתם.

לא ניתן בכל מקום בישראל להמיר את השקלים ללירות טורקיות. הדבר אפשרי בנתב"ג שם שער ערך ההמרה גבוה. 

ההמלצה היא בהגעה לקפריסין הצפונית עם מטבע זר ולבצע שם ההמרה ללירות טורקיות בבנקים או בסניפי המרה הפזורים בערים. 

שם תוכלו ליהנות משער המרה נמוך יותר מזה שניתן לקבל בנתב"ג.

שימוש בכרטיס אשראי

מרבית המקומות במדינה מכבדים את כרטיסי האשראי הבינלאומיים לבטח בערים הגדולות – ניקוסיה, קירניה ופמגוסטה. שם תוכלו למצוא גם כספומטים שיאפשרו למשוך כספים. 

בערים ועיירות קטנות יותר תמצאו פחות כספומטים למשיכת כספים ולכן כדאי להשתמש בכרטיס האשראי או במטבעות זרים.

מדיניות התשרים

נושא חשוב שיש להכיר בכל מקום אליו ניסע ולבטח בקפריסין הצפונית. במסעדות מקובל על השארת טיפ של 10% בדומה לישראל. יש לשים לב שבחלק מהפעמים הטיפ יוכנס אוטומטית לחשבון הסופי ועל כן אין כל צורך להוסיף תשלום נוסף. הדבר דומה גם אם ביליתם בספא או חמאם טורקי.

בבתי המלון אין כל חובה לתת טיפ לאנשי השירות, אך ברור שאם קיים רצון מצידכם לעשות כך הדבר יהיה מבורך. עבור נהגי המוניות נהוג להשאיר טיפ של 5% מתשלום הנסיעה לבטח אם עזר לכם עם המלצות היכן לבלות.